Med Johan Bjørling, Managing Director hos efacto.
Hvordan påvirker regulering, digitalisering og nye teknologier som AI vårt arbeid med elektronisk fakturering? Hvilke trender former bransjen? Og hvordan navigerer vi i dem i praksis?
De spørsmålene, og flere til, har vi stilt fem medarbeidere i efacto. I tiden fremover deler vi deres innsikter og perspektiver med utgangspunkt i deres faglige roller. Vi håper du har lyst til å lese med.
E-faktureringsbransjen er i konstant utvikling. Og efacto beveger seg med!
I dette intervjuet deler vår Managing Director, Johan Bjørling, sine perspektiver på en bransje i bevegelse.
I Norden ser vi en fortsatt økning i bruken av e-fakturaer i privat sektor. Dette gjelder spesielt blant selskaper som ønsker å motta leverandørfakturaer som e-fakturaer i stedet for PDF-filer, som er tidkrevende å tolke og behandle.
På europeisk nivå ser vi at stadig flere land innfører lovgivning om mottak av e-fakturaer, noe som vil tvinge mange selskaper over hele Europa til både å sende og motta e-fakturaer. Markedsdynamikken er i stor grad drevet av lovgivning. Det følger vi naturligvis nøye med på, slik at vi kan handle i tide og sette i gang de riktige initiativene etter hvert som det oppstår et stabilt e-fakturamarked.
Selve det å sende og motta e-fakturaer er i dag en standardtjeneste. Vår styrke ligger i å hjelpe selskaper med å utnytte de mulighetene som oppstår ved mottak av e-fakturaer fra leverandører. Dette er et område hvor det ofte foregår mye manuelt arbeid, som vi både kan automatisere og digitalisere – med store effektivitetsgevinster som resultat.
I praksis betyr det at vi blir kundens prosesskonsulenter. Vi hjelper med å optimalisere hele fakturamottaket, slik at fakturaene inneholder nødvendig informasjon og kan ferdigbehandles (godkjennes, bokføres og betales) helt automatisk i kundens ERP- eller arbeidsflytsystem.
Kunstig intelligens er en “gamechanger”. Vi ser at vi med AI kan utvikle løsningene våre raskere og med høyere kvalitet. AI bidrar til langt bedre prosesser hos kundene, og en AI-robot som vårt produkt, InvoiceFirewall, jobber 24/7, 365 dager i året.
Det betyr ikke at ansatte i regnskapsavdelinger skal frykte for jobbene sine. Tvert imot frigjør teknologien tid og ressurser, slik at de kan bruke tiden på mer verdiskapende oppgaver i stedet for å sitte og validere leverandørfakturaer manuelt dag etter dag.
Helt klart InvoiceFirewall. Det er en virkelig intelligent løsning som skaper stor verdi for kundene våre.